8 Eylül 2019 Pazar

İskambil Kartlarından Rogue-like Kart Oyunlarına

Yüzlerce yıldır iskambil kartları kumar, basit eğlence, kader tayini gibi çeşitli alanlarda kullanıldı. Ülkeler halkta tarih bilinci ve ortak değer oluşturmak için kartları kullandılar. Bunu kimi zaman krallarının resmini kart üstüne koymak suretiyle kimi zaman ise Fransız Devriminde olduğu gibi en değersiz kart olan ası en değerli kart haline getirerek yaptılar. Böylece hepimizin zihninde kalıcı bir yer edinir hale geldiler. Zihnimizde bu kadar derin yer edinen kartların, teknolojinin gelişmesine uyum sağlaması kaçınılmazdı.

İlk aşamada kağıdın maliyetinin azalmasıyla halk arasında oldukça popüler hale geldi. 20. yüzyılda sakız ve sigara şirketlerinin çok daha ucuza kağıt imal etmesi koleksiyon kartlarını ortaya çıkardı. Koleksiyon kartlarının çıkışının etkileri ise çok yönlüydü. Bir yandan geek kültürünün temelini oluşturan FRP oyunlarının önünü açtı, diğer yandan ise insanlara koleksiyon yaptırmaya özendirip sahte başarımlar sunarak,  kötü niyetli üreticiler için kolay yoldan para kazanma aracı oldular. Bu sorunlar son zamanlarda o kadar önemli hale geldi ki kart paketleri veya daha genel adını kullanacak olursak lootboxlar ekonomiyi etkiler hale geldi hatta Amerikada bu konuyu çözebilmek için yasa tasarısı senatoya sunuldu.

Peki ya çözüm ne, Şirketleri sınırlandırmak ne kadar güvenilir bir çözüm? Kanaatimce bu soruna çözümü bulabilmemiz için tüketim aşamasına değil üretim aşamasına gitmemiz gerekmekte. Her ne kadar oyuncularını manipüle eden oyunlar daha geniş kitlelere hızlı bir şekilde yayılsa da bu durumun onlarla mücadele edebilmemize engel olduğunu düşünmüyorum. Mücadele aracı olarak ise hukuk denen hiç bir şeyi çözmeyen sadece dışarıdan göz boyamaya yarayan aracı değil, toplumun altyapısında yer alan ekonomiye gitmemiz gerekir.
Yani içerik üreticilerinin dayanışma kurmasına ihtiyacımız var. Reddit gibi sitelerde, forumlarda içerik üreticileri kolayca ücretsiz olarak tester bulabiliyor, kickstarterdan destek alabiliyorlar. İşin dayanışma kısmının iskeleti büyük ölçüde oluşmuş durumda. Asıl sorunu ise şirketlerin, çocukların saflıklarını kullanarak onları mikro ödemeler yapmaya teşvik etmesi, kırmızı noktalara tıklayarak ucuz hazlar sunması oluşturuyor. "İnsanların bilinçlendirilmesi lazım" gibi boş bir laf edip kestirip atmak isterdim ama bu sorunların çözümünün bu kadar basit olduğunu düşünmüyorum. Manipülatif oyun mekaniklerine karşı onları ekarte edecek oyun mekanikleri bulmamız gerekiyor. Asıl konumuzu yani kart oyunlarını seçmemin sebebi bu çünkü kart oyunlarında çözüme çok yakın bir mekanik bulundu: "Rogue-like kart oyunları". Koleksiyon kartları ile başlayan Magic and the Gathering, Hearthstone, Yugioh gibi oyunlarla devam eden silsilenin oyuncularını kart biriktirmeye, her yeni çıkan karta sahip olmaya ve para yatıramayanları da aynı başarımı kazanmak için her gün saatlerce oynamaya teşvik eden mekanikleriyle mücadele edebilmemiz için ihtiyacımız olan şey ise zekice bir fikir. Bunu kanıtlayan ilk oyunlardan biri "Slay the Spire" oldu. Rogue-like yani ölünce her şeyin bittiği, oyuna en başından başladığımız mekanik ile kart oyunlarını harmanlasıyla meta-game (yani deste kurma ve kart biriktirme aşaması) ortadan kalkmış oldu. Böylece daha aktif bir oynanışın önü açılıp, sahte başarım üreten mekaniklere alternatif kazandırıldı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder